اين درشت مغذي بر خلاف آنچه که امروزه ادعا مي شود تنها عنصر سرنوشت ساز در تغذيه پرورش اندام نيز نبوده است ولي در عين حال از اين حقيقت نيز نمي توان چشم پوشي کرد که استفاده بهينه از اين درشت مغذي و دوري از هر گونه افراط و تفريط در مورد اين ماده براي پرورش دادن عضلات ضروري و لازم بوده است.
اگر اين خرافه را بپذيريم که پروتئين تنها عامل براي افزايش حجم بوده است پس بايد افرادي همچون لاري اسکوات و آرنولد و روني کلمن که در دنياي حرفه اي پرورش اندام گرد و خاک کرده اند مي بايست چيزي به جز تن ماهي و سينه مرغ و سفيده تخم مرغ در زندگي خود نمي خوردند و اين در حالي است که اين افراد از پروتئين و از مواد غذايي حاوي اين ماده در کنار ديگر مواد و ديگر منابع غذايي از قبيل قندها و حتي چربي ها استفاده کرده و هرگز همانند ورزشکار امروزي که خود را به سيل پروتئين مي بندد عمل نمي کرده اند.
همه روزه در نشريات و در پاورقي کتب و در ماهواره و غيره با هزار و يک ترفند تبليغاتي در بوق و کرنا مي دمند و خبر از تولد نسل جديداً پروتئين هاي مکمل داده و مصرف اين پروتئين را معادل و همسان با خريد و به خدمت گرفتن معجزه و جادو مي دانند.
بر روي برچسب محصولات، تصاوير قهرماناني را درج مي کنند که دور بازويي معادل با 64 سانتي متر دارند و اين دور بازو را منحصراً به مصرف اين محصول ربط مي دهند.
از تکنولوژي فضايي و مريخي به کار گرفته شده در اين محصولات سخن راني کرده و در مورد تاثير اين محصولات داستان سرايي مي کنند.
اثراتي در مورد مکمل هاي جديد به رشته تحرير در مي آيند که گاه نسبت دادن آن به هورمون رشد و استروئيد و تستوسترون و غيره نيز آدمي را عجب مي آيد.
جامعه امروز نوع بشر نيز که از طبيعت فاصله گرفته و مصرف انواع قرص و آمپول و پودر و غيره را به عنوان عادت براي خود در آورده است با کوچک ترين تحريک و تشويقي که براي خريد اين محصولات تازه به دوران رسيده مي شود خود را تا خرخره به سيل اين ترکيبات مي بندد.
بدن قهرمانان عهد عتيق
اگر به بدن افرادي همچون «Steve Reeves»، «Park»، «Mike Mentzer» و ديگر قهرمانان عهد عتيق پرورش اندام نگاهي بياندازيد آثاري از زيبايي طبيعي و نه چندان غير معقول که در بدن آنها مشاهده مي کنيد تعجب خواهيد کرد.
در دوراني اين افراد که دسترسي به قرص ها و پودر هاي معجزه گر قرن بيستم و بيست و يکم را نداشتند توانسته اند بدن هايي چنين زيبا را بسازند پس بستن بدن به سيل مکمل هاي صد تا يه غاز به منظور رسيدن به بدني زيبا نظير بدن اين افراد نيز به خودي خود مردود مي شود.
تصاويري قديمي و منحصر به فردي از اين قهرمانان در آدرس sadeghsalami.com در دسترس مي باشد. (روني کلمن با سبيل، آرنولد در دوراني که عروسک بازي مي کرد و زماني که آرنولد هيچ چيز نبود و ...)
افراط نکنيد!
در عين حالي که بايد بر ارزش پروتئين در پرورش اندام صحه گذاشت در مورد اين مسئله نيز بايد خاطر نشان کرد که استفاده افراطي از پروتئين و استفاده افراطي از مکمل هاي حاوي پروتئين تحت هيچ شرايطي معقول و منطقي نخواهد بود.
ورزش براي سلامتي و تندرستي و پس از آن براي افزودن بر حجم عضلات و براي رسيدن به تناسب و زيبايي اندام است و هرگز نمي توان تخريب بافت کليه و بيماري هايي همچون نقرس و غيره را براي رسيدن به بدني زيبا و حجيم به جان خريد.
پروتئين وي
امروزه کمتر کسي را مي توان يافت که در مورد اين پروتئين چيزي نشنيده و يا حتي از اين پروتئين در تغذيه ورزشي دوران حجم و کات خود استفاده نکرده باشد. اين پروتئين از با ارزش ترين پروتئين هايي است که در پرورش اندام مورد استفاده قرار مي گيرد اما با اين وجود افراط در مصرف اين ماده نيز قابل قبول نخواهد بود.
اين پروتئين را امروزه فعال ترين پروتئين از نظر بيولوژيکي در پرورش اندام مي توان دانست. اين پروتئين حاوي تمامي انواع اسيد آمينه هاي ضروري مورد نياز بدن بوده و از اين جهت نيز پروتئين کامل محسوب مي شود.
پروتئين وي قدمت زيادي داشته و از دير باز در پرورش اندام شناخته شده است و در طول چندين دهه اي که مورد مصرف قرار گرفته است امتحان خود را نيز به خوبي پس داده است. به همين دليل نيز امروزه اکثر پروتئين هايي که به صورت مکمل و پودر تهيه و عرضه مي شوند از اين نوع بوده اند.
منشاء «وي» از کجاست؟!
اما شايد اين پرسش در ذهن شما نيز شکل گرفته باشد که منشاء اين پروتئين چيست و اصولا کمپاني هاي مکمل سازي اين پروتئين را از کجا تهيه مي کنند.
آيا اين پروتئين از ديگر کرات وارد زمين شده و بسته بندي شده و عرضه مي شود؟
آيا اين پروتئين نيز همانند داروهاي استروئيدي و ديگر داروها در جريان واکنش هاي پيچيده شيميايي و در آزمايشگاه هاي شيمي و بيوشيمي توليد و استحصال مي شود؟
پاسخي که خواهيد شنيد شايد تا حدودي غير قابل باور بوده و عجيب به نظر برسد اما عين واقعيت است. اين پروتئين که امروزه به فراواني نيز مورد استفاده ورزشکاران قرار گرفته و تاثير خوبي در تشديد فرايند عضله سازي و تسريع ريکاوري نيز داشته است محصول جنبي توليد شده در کارخانه هاي پنير سازي آمريکا و غرب بوده است به گونه اي که پنير را از شيري که وارد کارخانه مي شود استحصال کرده و از باقي مانده آن نيز پروتئين وي درست کرده و وارد بازار پرورش اندام و ورزش هاي قدرتي مي کنند!!!

اين در حالي است که تمام هوش و حواس ما در ايران صرف تشخيص اصل از قلابي و صرف خريد و فروش اين مکمل بوده است و با وجود اينکه اين مملکت در پنير سازي سرآمد بسياري از ممالک توليد و عرضه کننده پروتئين وي مي باشد اما با اين وجود توليد و عرضه نوع داخلي اين محصول تاکنون مشاهده نشده است!!!
متاسفانه در برخي مواد نيز هوش و حواس ما در توليد و عرضه نوع قلابي غير قابل تشخيص اين پروتئين با استفاده از پودر کاکائو و نشاسته و آرد نخودچي و دگزا و غيره بوده است!!!
پروتئين وي پروتئين مرغوب و قابل احترامي است اما در مقالاتي که در مورد اين پودر نوشته مي شود و بر روي برچسب هايي که بر روي اين محصولات مشاهده و مطالعه مي کنيد به تمامي حقايقي که در مورد اين پروتئين جاري است اشاره نمي شود.
اين پروتئين در کنار نکات مثبت منحصر به فردي که با خود دارد کاستي هايي را نيز با خود داشته است که اين موضوع در اطلاع رساني هاي تبليغاتي مخفي نگاه داشته مي شود و مصرف کننده نيز هيچگاه موفق به کسب اطلاعات در اين زمينه نمي شود.
اين پروتئين مخصوصا زماني که بدن با تمرين شديد درگير باشد در کبد اکسيد مي شود. اکسيد شدن اين پروتئين در کبد به اين معني است که اين پروتئين که قرار است وارد سلول هاي عضلاني شده و به عنوان بافت پروتئيني در آن ذخيره شده و موجب افزايش حجم عضلاني بشود از ورود به بافت هاي هدف که همانا عضلات باشند باز مي ماند.
باز ماندن پروتئين از ورود به بافت هاي عضلاني نيز به معني کامل نشدن ريکاوري و ترميم نشدن کامل بافت هاي صدمه ديده و در نتيجه به معني مقبول نبودن رشد عضلاني خواهد بود.
با اين وجود و با مصرف 30 الي 50 گرم از اين پروتئين در وعده پس از تمرين مي توان انتظار داشت که سهمي از اين مقدار پروتئين وارد شده بدن از ***** کبد رد شده و وارد بافت هاي عضلاني شده و در خدمت افزايش حجم عضلاني قرار بگيرد.
استفاده از اين نوع پروتئين مخصوصا در وعده پس از تمرين الزامي به نظر مي رسد و دليل اين الزام نيز در همين مقاله بيان خواهد شد.
پروتئين تخم مرغ
تا قبل از به روي کار آمدن پروتئين وي، پروتئين تخم مرغ مهم ترين و اصلي ترين منبع تامين نياز بدن ورزشکاران رشته هاي قدرتي به پروتئين بوده است.
روزگاري اين پروتئين در دنياي پرورش اندام و در دنياي تغذيه ورزش هاي قدرتي حکمراني مي کرد و در شاخص گذاري ارزش بيولوژيکي نيز اين پروتئين را به عنوان شاخص پايه براي تعريف اين ارزش انتخاب کرده بودند.
با روي کار آمدن پروتئين هاي پيشرفته تر همانند وي و غيره اين پروتئين نيز تا حدودي پس زده شد اما ارزش اين پروتئين که نوع اصل آن نيز در تمامي **** مارکت ها موجود بوده و قيمت آن نيز نسبتا ارزان است کماکان بالاست.
برخي از افراد اعتقاد دارند که منبع اصلي پروتئين موجود در تخم مرغ در سفيده آن نهفته است و برخي ديگر نيز اين عقيده را رد کرده و معتقدند که تمامي پروتئين تخم مرغ در زرده آن نهفته است.
هر دو نظريه اشتباه است و زرده و سفيده تخم مرغ آکنده از پروتئين است. گفته مي شود که ارزش بيولوژيکي اين پروتئين در حدود 100 مي باشد. 100 بودن ارزش بيولوژيکي اين پروتئين زماني مورد تاييد است که شما پروتئين کامل را مصرف کنيد وگرنه سفيده خالي تخم مرغ ارزش بيولوژيک پايين تري خواهد داشت.
زماني که در دوران حجم قرار داريد و از اين ماده غذايي استفاده مي کنيد بسته به وزني که داريد مقدار مورد نياز بدن خود به اين ماده را تعيين کرده و از افراط در مصرف اين ماده نيز خودداري کنيد اما در اين دوران توصيه شده است که به جاي مصرف سفيده تخم مرغ که عموم نيز اين روند را در پيش مي گيرند از پروتئين کامل بهره بگيريد.
زرده تخم مرغ علاوه بر پروتئين و اسيد آمينه هاي ضروري حاوي کلسترول و چربي نيز مي باشد و به همين دليل نيز مصرف اين قسمت از اين ماده غذايي در دوران کات توصيه نمي شود اما استفاده از اين قسمت در دوران حجم که حاوي چربي نيز مي باشد به افزايش ترشح هورمون هاي آنابوليک در بدن نيز کمک خواهد کرد.
تحقيقاتي که اخيرا بر روي پروتئين وي و پروتئين موجود در تخم مرغ صورت گرفته است به اين نتيجه رسيده است که تفاوت چنداني بين اين دو منبع پروتئيني وجود ندارد.
دسترسي به نمونه هاي اصل پروتئين وي در کشور به شدت مشکل شده است و نمونه هايي از اين محصول که کيفيت و کارايي لازم را دارند نيز به قيمت هاي بسيار بالا به فروش مي رسند و اين در حالي است که با استفاده از تخم مرغ که اصولا منبع ارزان و قبل دسترس در تمام کشور مي باشد مي توان نياز بدن به پروتئين را به خوبي برطرف نمود.
اين حقيقت شايد به مزاج خيلي از دوستاني که مکمل مي فروشند خوش نيايد اما در بسياري از موارد سهم عمده اي از وجهي که در قبال خريد مکمل هاي پروتئيني گران قيمت مي پردازيد را در حقيقت صرف خريد دبه و رنگ و عطر و طعم آن مي کنيد و پروتئين موجود در ساختمان اين مکمل ها را مي توان در تخم مرغ نيز يافت.
البته منظور از تخم مرغ نيز تخم مرغ طبيعي که در ايران به نام تخم مرغ محلي و غير رسمي نيز ناميده مي شود بوده است و تخم مرغ هاي که به ضرب و زور دارو و آمپول و تغذيه دست کاري شده و به مدد ديگر روش هاي مرغداري توليد و عرضه مي شوند کارايي چنداني نداشته اند.
ورزشکاراني همچون «Dave Draper»، «Steve Reeves»، «Larry Scott»، «آرنولد» و غيره که در بسياري از موارد با بدن هاي زيباي آنها آشنا هستيد از اين منبع طبيعي به عنوان پايه اصلي پروتئين در رژيم تغذيه اي روزانه خود استفاده مي کرده اند.
در بين خوانندگان اين مقالات افراد زيادي هستند که درآمد و توان مالي کافي براي خريد و استفاده از مکمل هاي پروتئيني مرغوب نداشته و با اين وجود از لذت داشتن بدني زيبا و خوش تراش نيز نمي توانند صرف نظر کنند.
ورزش پرورش اندام ورزش هزينه بر و تا حدود زيادي نيز ورزش گران قيمتي است اما اين افراد نيز با استفاده از پروتئين موجود در تخم مرغ که در تمامي نقاط جهان نيز يافت مي شود به راحتي و بدون صرف هزينه هاي سنگين براي خريد مکمل هاي آن چناني مي توانند نيازهاي بدن به پروتئين را برطرف کنند.
کازئين
شايد اولين نکته اي که در مورد اين پروتئين مي توان بر زبان آورد اين باشد که اين پروتئين از شير گرفته مي شود و پروتئين شير نيز لقب گرفته است.
اولين ماده اي که انسان در آغاز تولد از آن استفاده کرده و با استفاده از اين ماده نيز افزايش وزن و افزايش حجم منحصر به فردي را در دوران طفوليت خود تجربه مي کند شير بوده است.
شير را از اين لحاظ مي توان حتي قوي تر از قوي ترين استروئيدها دانست با اين تفاوت که استروئيدها کبد و کليه و روح و روان آدمي را از بين برده و افزايش حجم عضلاني را به وي پيشنهاد مي کنند و مواد مغذي موجود در شير بدون اينکه صدمه اي به انسان بزند وي را رشد مي دهد.
استفاده از شير در دوران حجم هم براي ورزشکاران تامين شده اي که قدرت خريد مکمل هاي مرغوب را دارند توصيه شده است و هم اينکه افراد کم توان از نظر مالي نيز مي توانند از اين ماده غذايي در دوران حجم خود استفاده بکنند.
منابع طبيعي و ارزان قيمت پروتئين هاي مرغوب که طبيعت آنها را به فراواني در دسترسي عموم قرار داده است را رها کرده و به سراغ خريد مکمل هايي که اصولا اصل و قلابي بودن آنها بر کسي روشن نيست مي رويد.
مصرف مکمل در پرورش اندام را نفي نمي کنيم اما در شرايطي که براي خريد اين مکمل هاي مجبور به قرض کردن شده و يا به هر دري مي زنيد تا وجه لازم براي خريد اين مکمل ها را تهيه کنيد مي توانيد با استفاده بهينه از منابع طبيعي نيز نياز بدن به پروتئين را به خوبي برطرف کنيد.
کساني هم که توان مالي کافي براي خريد مکمل دارند نيز مي توانند در کنار مکمل هاي مصرف خود از پروتئين هاي ارزان قيمت که در اصل بودن آنها شکي نيست نيز استفاده کرده و رشد عضلاني را تشديد کنند.
شير محلي و طبيعي که از غلظت بسيار بالايي برخوردار بوده و از اين نظر اصلا قابل قياس با شيرهاي فانتزي موجود در **** مارکت هاي عصر اتم نيست حاوي مواد مورد نياز بدن بوده و حاوي چربي بالايي نيز مي باشد.
انسان عصر اتم به جاي افزودن بر فعاليت هاي خود و به جاي بازگشت به اصل خويش که همان استفاده از فعاليت هاي بدني بوده است سعي در خارج کردن شير از اصل خود داشته و چربي و ديگر مواد مغذي اين ماده را تصفيه کرده و ماحصل کار خود را به عنوان و به نام شير در پلاستيک کرده و به خورد خود مي دهد.
گفته مي شود شير کامل يعني شيري که حاوي چربي طبيعي باشد چاق کننده است اما اين کم تحرکي و بي تحرکي انسان بوده است که چاق کننده شده است و شير طبيعي و کامل که حاوي چربي فراوان نيز باشد براي دوران حجم که فرد براي تهيه تستوسترون طبيعي در بدن خود نياز به دريافت چربي نيز دارد بسيار ايده آل بوده و مضر نيز نخواهد بود.
بنابراين در دوران حجم از شيرهاي طبيعي که از سينه گاو دوشيده شده و هنوز در کارخانه هاي فرآوري و بسته بندي زايل نشده است استفاده کنيد.
در برخي موارد ترس از تب مالت و ديگر بيماري هايي که در مورد آنها اغراق مي شود مانع از اين شده است که افراد تغذيه اي طبيعي داشته باشند اما با جوشاندن شير مي توان از بروز و انتقال چنين بيماري هايي که بسيار بسيار نادر نيز بوده است جلوگيري کرد.
بشر با ابداع شير خشک گويي که تکنولوژي برتري را به دنيا معرفي کرد اما زماني که کودکان 3 ساله تغذيه شده با اين شير در حد و اندازه طفل 1 ساله پرورش داده شده با شير مادر رشد نکردند و افراد تغذيه شده با اين شيرها نيز در آينده با مشکلات فراواني رو در رو شدند دوباره به سمت و سوي استفاده از شير مادر روي آورد و اين بار در بوق و کرنا دميد که استفاده از شير مادر از فرزند شما قهرمان وزنه برداري خواهد ساخت.
استفاده از شير مادر به جاي شير خشک و استفاده از شيرهاي طبيعي و به قول پزشکان فانتزي شيرهاي غير بهداشتي!!! که من خودم نيز آن را کاسه کاسه سر مي کشم و مي بينيد که زنده و سر حال نيز هستم از شما قهرمان وزنه برداري نخواهد ساخت اما در تامين نياز بدن به پروتئين و چربي و ديگر مواد غذايي در دوران حجم شما را به خوبي ياري خواهد کرد به گونه اي که چيز کم از مصرف کنندگان مکمل هاي مرغوب و اصل نخواهيد داشت.
پروتئين کازئين بر خلاف پروتئين وي که به راحتي در خون و در کبد اکسيد شده و از راه يافتن به عضلات باز مي ماند به اين راحتي ها در کبد و در خون اکسيد نمي شود و اين مزيت را بر وي دارد.
اثر طولاني مدت
زماني که وي مصرف مي کنيد اين پروتئين تا مدت زمان زيادي در بدن شما باقي نمي ماند و اين در حالي است که مصرف پروتئين شير تامين کننده نياز بدن به پروتئين در طولاني مدت خواهد بود به اين معني که اين پروتئين تا ساعت ها در بدن باقي مانده و مورد استفاده عضلات قرار مي گيرد.
توجه داشته باشيد که براي ريکاوري کردن بدن و براي نگه داشتن بدن در رشد پايدار، تداوم ورود پروتئين به بافت عضلاني مورد نياز خواهد بود و اين تداوم را مي توان با مصرف کازئين و شير برقرار کرد.

استفاده از سيستم ها و برنامه هاي تمريني فوق پيشرفته و فوق مدرن نيز در شرايطي که شما تغذيه کامل نداشته باشيد کاري از پيش نخواهد برد. اول تغذيه خود را قوي کرده و سپس به فکر استفاده از سيستم هاي تمريني مدرن باشيد.
در آينده اي نزديک در اين سايت در مورد سيستم هاي تمريني پيشرفته و در مورد برنامههاي تمريني کاملا کاربردي و عملي نيز گفتگو خواهيم کرد.
پروتئين سويا
اين پروتئين نيز امروزه بحث و گفتگوهاي زياد و حتي گاه ضد و نقيضي را علم کرده است. تحقيقات زيادي در مورد اين پروتئين انجام نشده است و تحقيقات محدودي نيز که انجام گرفته است نتايج ضد و نقيضي را عرضه کرده اند.
برخي از افراد اين پروتئين را براي ورزشکاران مفيد مي دانند و برخي ديگر نيز اين ترکيب را براي ورزشکاران مضر قلمداد کرده اند.
آنچه که در اين مقاله در مورد اين پروتئين مي خوانيد نيز يکي از اين نظرات بوده و بر اساس يکي از تحقيقات انجام شده به نگارش در آمده است و ممکن است با نتايج ديگر تحقيقاتي که در مورد اين پروتئين منتشر شده است مغايرت داشته باشد اما به هر حال نتايج جالب توجهي در اين تحقيق عرضه شده است.
پروتئين سويا براي زناني که در دوران يائسگي به سر مي برند انتخاب خوبي است اما مصرف اين پروتئين براي ورزشکاران رشته هاي پرورش اندام چندان مفيد نخواهد بود.
ايزوفلاوين و فيتواستروژن
اين پروتئين حاوي «ايزوفلاوين» هايي است که وارد شدن آنها به بدن موجب کم شدن از کلسترول خون و موجب کند شدن روند رشد سلول هاي غده پروستات مي شود و تا حدودي مي توان گفت که از بزرگ شدن غده پروستات در مردان پيشگيري مي کند اما اين پروتئين همچنين حاوي ترکيباتي موسوم به «فيتواستروژن� � نيز مي باشد که اين ماده، اثري مشابه به استروژن در بدن مردان بر جاي گذاشته و نويد نوک سينه و تجمع آب و چربي فراوان در بدن را خواهد داد.
بر پايه اين تحقيق و بر پايه اين يافته که تا حدود زيادي معقول و منطقي نيز به نظر مي رسد مي توان توصيه کرد که در صورت دسترسي داشتن به مواد و منابع پروتئيني ديگر از مصرف پروتئين سويا خودداري شود.
ارزش بيولوژيکي
اين شاخص که قبلا نيز در مورد آن صحبت کرده ايم با سرعت جذب و با ميزان ماندگاري پروتئين در بدن ارتباط دارد. هر چه اين شاخص در مورد پروتئين بيشتر باشد سرعت جذب اين پروتئين در بدن بيشتر بوده و ميزان ماندگاري آن نيز کمتر خواهد شد.
ارزش بيولوژيکي پروتئين وي کنستانتره که ارزان ترين نوع اين پروتئين نيز محسوب مي شود در حدود 104 مي باشد و ارزش بيولوژيکي تخم مرغ کامل در حدود 100 و ارزش بيولوژيکي پروتئين سفيده تخم مرغ نيز در حدود 88 مي باشد. اين شاخص در مورد پروتئين شير نيز در حدود 77 بوده است.
ناگفته پيداست که پروتئين وي در اين زمينه سر آمد بوده است اما در شرايطي که دسترسي به اين مکمل فراهم نبوده و يا فرد توان مالي براي خريد اين مکمل نداشته باشد مي توان پروتئين تخم مرغ را جانشين وي کرد.
امروزه فرم هاي ايزوله و هيدروليزه وي نيز به بازار عرضه شده است که فرم ايزوله آن در ايران نيز قابل تهيه است. اين دو فرم از وي مسلما زود جذب تر از فرم کنستانتره بوده است. فرم هيدروليزه اين پروتئين زود جذب ترين فرم آن محسوب مي شود.
بالا بودن شاخص بيولوژيکي هر پروتئين به معني جذب سريع آن مي باشد و به همين دليل نيز گفته مي شود که در وعده پس از تمرين که حتما بايد در رساندن مواد غذايي به عضلات تعجيل کرد از پروتئين هايي با ارزش بيولوژيکي بالا استفاده کرد اما در وعده غذايي قبل از خواب که تداوم انتقال پروتئين به عضلات در تمام طول شب مد نظر خواهد بود استفاده از پروتئين هايي که شاخص بيولوژيکي پايين داشته باشند ارزشمندتر خواهد بود.
در اين وعده ها از پروتئين کازئين و يا از خود شير که حاوي اين پروتئين است مي توان استفاده برد.
هر گرم پروتئين در حدود چهار کالري انرژي آزاد مي کند. با اين مقدمه يک جمله و در حالي که در مورد ارزان قيمت ترين منابع پروتئين و در عين حال در مورد با ارزش ترين منابع اين درشت مغذي در پرورش اندام صحبت کرديم به سراغ مبحث استفاده کاربردي از اين درشت مغذي در پرورش اندام خواهيم رفت:
بوقلمون غذاي اشرافي
گفته مي شود که بوقلمون غذاي اشرافي است و حليم آن نيز در ايران معروف است. جوشاندن گوشت در ديگ به مدت 42 ساعت به گونه اي که اين گوشت رشته رشته شده و از هم بپاشد نه تنها بر ارزش آن نمي افزايد بلکه از ارزش غذايي آن نيز به شدت کم مي کند.
اگر قصد خوردن سينه و گوشت بوقلمون را هم داشته باشيد کباب پز و بخار پز کردن آن، بهترين روش براي حفظ خواص آن خواهد بود و اين چنين آشپزي هايي که از دير باز در ايران مرسوم بوده است با اصول علم تغذيه سازگاري چنداني ندارد.
هر 100 گرم سينه بوقلمون در 42 گرم پروتئين دارد و به همين دليل نيز گفته مي شود که اين غذا از سينه مرغ نيز با ارزش تر است.
هر 100 گرم سينه مرغ نيز در حدود 39 گرم پروتئين در خود دارد و 100 گرم گوشت قرمز نيز حاوي 34 گرم پروتئين دارد. در هر 100 گرم تن که مي خوريد در حدود 30 گرم پروتئين وجود دارد. هر تخم مرغ کامل در حدود 6 گرم پروتئين و هر عدد سفيده تخم مرغ نيز در حدود 3.5 گرم پروتئين در خود دارد.
ورزشکاراني که در شدت هاي بالا تمرين کرده و افزايش حجم عضلاني خود را نيز در روز مسابقات به نمايش مي گذارند از اين مواد براي تامين پروتئين مورد نياز بدن خود استفاده کرده و براي جبران نقايص احتمالي در رژيم هاي غذايي نيز از مکمل هاي غذايي بهره مي گيرند.
اين در حالي است که ورزشکار ما با ديدن تبليغات مکمل خوردن قهرمانان به اين اشتباه دل مي بندد که قهرمان جهان تمامي حجم خود را مديون مکمل هاي غذايي هستند از غذاهاي طبيعي براي جبران کاستي هاي موجود در مکمل هاي خود استفاده کرده و يا اصلاً از مواد طبيعي استفاده نمي کنند.
قفل شدت دستگاه گوارش
روزگاري بود که بيشترين پرسش ها در مورد پروتئين به اين پرسش کليشه اي خلاصه مي شد که چه مقدار پروتئين بايد در روز مصرف کرد اما چند ماهي است که پرسش هاي نگران کننده بسيار زيادي در مورد دليل اصلي قفل شدن دستگاه گوارش و دليل احساس دل درد شديد و دليل نياز پيدا کردن به سونداژ و شستشوي معده در اثر مصرف پروتئين و مکمل هاي پروتئيني چه بوده است.
هضم پروتئين پروسه زمان بري بوده و بدن آدمي نيز نه تنها نياز به دريافت مقدار محدودي پروتئين در روز داشته و در مقابل مصرف افراطي اين ماده آسيب پذير است بلکه در برابر هضم مقادير افراطي اين پروتئين نيز ناتوان بوده و در برخي موارد قفل مي شود.
گفته مي شود که شما بايد در حدود 2.2 گرم پروتئين به ازاي هر کيلوگرم وزن خشک عضلاني خود پروتئين در روز مصرف کنيد و اين مقدار را مي توان در دوره هاي کات به حدود 3 گرم به ازاي هر کيلوگرم وزن خشک عضلاني در روز رساند اما افراط در مصرف اين ماده نيز هرگز توصيه نشده است.
قبل از به کار بستن دستورات ممد کول و جعفر بازو و همچنين دکتر جکول و قبل از خريد و مصرف تمامي آنچه که مکمل فروشان مربي به شما پيشنهاد مي کنند مقدار نياز واقعي بدن خود به پروتئين را محاسبه کنيد.
پس از محاسبه نياز واقعي بدن به پروتئين، مقدار پروتئيني که از مواد طبيعي غذايي در طول روز بدن خود مي کنيد را از اين ميزان (کل پروتئين مورد نياز بدن در طول روز) کم کنيد.
عدد حاصل برابر با ميزان پروتئين مجازي خواهد بود که شما مي توانيد از مکمل هاي غذايي بگيريد.
اگر با ديدي باز عمل کرده و اين محاسبات ساده و ابتدايي را انجام دهيد به روشني در مي يابيد که مصرف روزانه 22 عدد سفيده تخم مرغ در وعده صبحانه و بدن به بدن به سيل مکمل هاي غذايي و مصرف 8 پيمانه مکمل وي در روز نه تنها گامي در جهت رشد عضلاني نخواهد بود بلکه پرتگاهي در جهت سرنگون کردن دستگاه گوارش نيز خواهد بود.
فردي که 80 کيلوگرم وزن داشته باشد مي توان گفت که در حدود 55 کيلوگرم وزن خالص عضلاني دارد. اين فرد در طول روز نياز به دريافت 121 گرم پروتئين در دوران حجم و نياز به دريافت 165 گرم پروتئين در دوران کات دارد.
اگر دليل کندي آهنگ رشد را تنها در کم بودن پروتئين مصرف در روز خلاصه نکرده و قصد فروش مکمل به ورزشکار را نيز نداشته باشيم!!! مي توان گفت که اين مقدار پروتئين در روز براي کساني که ديگر فاکتورهاي لازم براي رشد را نيز در نظر مي گيرند کافي خواهد بود.
با اين اوصاف زماني که اين فرد توصيه به مصرف 8 پيمانه 40 گرمي پروتئين وي (در حدود 320 گرم) در روز شده و مقاديري پروتئين از طريق خوردن مواد غذايي نيز وارد بدن خود مي کند آيا قفل شدن دستگاه گوارش و روانه شدن فرد به بيمارستان نيز دور از انتظار خواهد بود؟
مگر دستگاه گوارش آدمي تا چه اندازه مي تواند آنزيم براي هضم و جذب اين حجم عظيم از پروتئين را توليد بکند؟
بر فرض محال اگر اينهمه پروتئين هضم و جذب شود آيا بدن مي تواند با اينهمه نيتروژني که وارد بدن مي شود در طولاني مدت سر کند؟
آيا بالا رفتن اوره و اسيد اوريک در بدن فرد را از پاي در نخواهد آورد؟
تعدد وعده هاي غذايي
کل پروتئين مصرف خود در طول روز را در 6 قسمت تقسيم کرده و در شش وعده اي که در طول روز مي خوريد مصرف کنيد.
پروتئين هاي زود جذب نظير مکمل هاي وي را در وعده غذاي پس از تمرين و پروتئين هاي دير جذب نظير کازئين و شير را در وعده غذايي آخر شب ميل کنيد.
ورود هر چه سريع تر اسيد آمينه به عضلات در وعده پس از تمرين از اهميت بيشتري برخوردار است و به همين دليل نيز در اين وعده بايد از پروتئين هاي زود جذب همانند وي و يا تخم مرغ استفاده کنيد ولي در وعده انتهايي شب مي توانيد از وي به همراه شير و يا از شير خالي استفاده کنيد.